Laatste bericht mbt Zachtebedrace 2017 van de AM1

Hoi allemaal,

Nu de rust is teruggekeerd en de spierpijn uit de lijven van de deelnemers verdwenen wordt het tijd om iedereen even wat uitgebreider dan volgens het blog kond te doen van onze belevenissen op het wad.

De AM1 is op dinsdag 25 en woensdag 26 april door Jaap, PaulK, Nico, Henny en Wouter overgevaren, via en met een tussenstop in Enkhuizen, naar Den Oever. Bij vertrek nog wat probleempjes met het koelwater maar verder is de overtocht soepel verlopen. Nico en Paul zijn woensdagavond al naar Almere teruggekeerd en toen Riekus, Graeme, Renee en Hans op donderdag in Den Oever aankwamen waren Ron, Jaap, Henny en Wouter al aan boord. Alle lekkere happen voor tijdens de race waren al gestouwd en eigenlijk stond Ron al klaar met de graved lax (home made!) terwijl de schuit nog ingericht moest worden met alle zeilkleding, slaapzakken etc. etc. Een enorme bende is het dan altijd aan boord.

Na het stouwen van alle persoonlijke spullen zijn alle snack- en ontbijtspullen in separate kratten gestopt zodat we maar een of twee kratten tevoorschijn hoeven te halen om te kunnen lunchen, ontbijten of snacken. Alle boxen waren zeer goed gevuld en de worsten, gevulde koeken, drop, nootjes, chips, 10 broden, ham, kaas, eieren, nutella, pindakaas en nog veel meer lagen klaar voor het grijpen. Alle frisdrank en waterflesjes onder de laningen in het achterschip zodat ze koel zouden blijven. Nou, dat waren ze binnen in de boot ook wel gebleven! 

Want wat was het koud!! Om vlak voor zessen is met alle deelnemers gezamenlijk gegeten (visje en frites) waarna het palaver volgde met informatie over de wedstrijd. Ron heeft daar nog een kort college meteo gegeven.  De verwachting was dat de wind,krachtje 5 (of zoals wij aan boord altijd zeggen ‘een dikke 4’) uit het west-zuidwesten, in de loop van de nacht langzaam draaiend naar het noordwesten en afnemend. Ideale omstandigheden om richting Harlingen en Ameland te racen om daar de eerste punten te pakken. Breezanddijk, aan de Afsluitdijk, was een lastige optie vanwege opkomend tij en de windrichting waarbij het kleine gat invaren best lastig zou worden. En, beter de kans op 10 punten behouden dan die kans verspelen door te proberen 1 puntje te scoren!

Al vlak na half 10 ’s avonds waren we bij Harlingen en met een scherpe bocht net voorbij de havenlichten die we moesten passeren waren we echt binnen 10 minuten ook weer buiten de haven. Gelukkig dit jaar geen drukte met in en uitvaren visserssschepen. Ik denk dat binnen het uur 5 of 6 deelnemers aan de race Harlingen ‘gedipt’ hebben. Dat is leuk want dan zie je de tegenstanders tenminste nog even…

Na Harlingen vlak langs de Friese kust gevaren richting het wantij op het Kimstergat. Daar prima en ruim overheen en door naar het Vingegat en het Vaarwater van de Zwarte Haan. Ondertussen was de wacht van Ron (met Wouter, Henri en Hans ) afgelost door de wacht van Marijn (met Renee, Graeme, Gerrit). We hebben dit jaar weer het schema van 2 wachten die ’s nachts 4 en overdag 5 uur wachtlopen gevoerd. (2000-2400, 2400-0400, 0400-0800, 0800-1300, 1300-1800 en van 1800-2000 iedereen aan dek ivm gezamenlijke maaltijd). Nog een heerlijke gevulde aspergesoep gesmikkeld!

Al snel besloten dat, gelet op de verhoging van de waterstand met ongeveer 20cm vanwege de westelijke wind en het feit dat we al zo vroeg voorbij het Kimstergat waren) om in plaats van keurig via de geulen over de platen richting Ameland te varen. Daardoor waren we al om 1 uur in het Dantziggat, een brede geul onder Ameland.  Het stroomde ondertussen voor ons de verkeerde kant uit (afgaand water waarvan we tot het Dantziggat konden profiteren maar vanaf het moment dat we in het Dantziggat aankwamen tegen kwam te staan). Pielend met peilstokken (diepte) en peilend met kompassen onze weg gezocht in het nauwelijks betonde geultje op zoek naar de ingang van de geul/slenk die ons om de Piet Scheve plaat zou laten gaan.  En we waren er echt bijna…. tot we toch nog plotseling om 0300u vastliepen op het uiterste puntje van de Hoge Wier, net west van het gezochte geultje. Dan zit er weinig anders op en ga je maar de zeilen strijken en te kooi. De wacht van Ron heeft rond de schuit kunnen wandelen en het anker uitgebracht.

Om 0900 was er weer voldoende water om ons heen en konden we beginnen met het schip zeilklaar te maken. Om 0922 zijn we weer gaan varen en hebben, kijkend naar verkleuring en structuur van het water, het geultje rond de Piet Scheve plaat gevonden. Achteraf denk ik dat we in het donker geen kans hadden gehad om het geultje goed te volgen dus het vastlopen was eigenlijk niet zo erg. Misschien dat als we gewoon voor anker gegaan waren we al eerder tussen de banken door hadden kunnen zeilen maar ja, dat is een koe in z’n kont kijken, toch?

Om 1122 was het ronden van de Piet Scheve plaat compleet en stonden we op 7 punten. Op naar Ameland. Piece of cake natuurlijk: voldoende water en wind. Dus met een paar overstagjes (de wind zat in het Noord-Noordwesten) richting de veerdam en daar op zeil aangelegd. We lagen om 1235 voor de wal op Ameland. (we zijn dus, met een omweggetje) in ruim 16 uur van Den Oever naar Ameland gevaren. Mooi: 12 punten!!

Na vertrek vanaf Ameland de kluiverboom gezet en met de kleine kluiver, met een paar overstagjes vanwege de kronkelingen van de geulen, richting het wantij onder Terschelling in het Oosterom gevaren. Nog even een kleine schuiver gemaakt vlak voordat we de Blauwe Balg in voeren: de ingang van de blauwe balg is ook echt de ingang: 50 meter naar het zuiden proberen wordt afgestraft! Op het wantij vastgevaren, zoals verwacht, en lekkere snacks gegeten gevolgd door het eerste diner. een voorafje van Gerrit ‘vitello tonato’ en de onvolprezen Boeuff Bourgignon van Ron. 

Om 21:22 weer los en aan de wind richting Terschelling gevaren. Door steeds net buiten de geulen te blijven hadden we minder last van de stroom (tegen) en konden we, in tegenstelling tot wat medestrijders die wel keurig de geul volgden, veel voortgang maken. Op zat 29/4 01:22 pakten we het puntje Terschelling. Score:13 punten.

Door via het Schuitengat en de Vliestroom naar Vlieland. Een dijk van een stroom tegen zorgde er voor dat we zo nu en dan maar 100 meter voortgang boekten in een half uur vaartijd. Maar, we bleven voortgang maken. Tot op de Vliesloot de wind zo ver weg zakte dat we alleen maar achteruit aan het drijven waren. Anker er in, wachten, anker er uit, proberen, nee anker er weer in… en zo nog een aanzienlijk aantal keren. uiteindelijk hebben we ongeveer 5 uur gedaan over het parcours. Ook hier was weer de sleutel tot succes gelegen in heel veel dieptepeilen en buiten de geulen blijven om de stroom zoveel mogelijk uit te sluiten. maar wel weer 2 punten erbij: 15 totaal. (we hadden dus op zaterdag om 09:41 al meer punten bij elkaar dan wat we in de voorgaande zachtebedraces als totaalscore hadden!)

Grote kluiver er bij en op naar het zuiden. Gaat het lukken om, via het Fransche Gaatje en over de Waardgronden, op tijd in het Gasboeiengat te komen was de vraag. En na enige tijd bleek dat, als we op de wind en de zeilen zouden vertrouwen, we het niet gingen halen… Dus, de roeiriemen aan dek. En roeien! Vanaf 12:51 tot ongeveer 14:30u geroeid. We waren toen in het Gasboeiengat en kregen stroom mee. Omstreeks 15:25 hebben we de boei RG12 bij de Cocksdorp op Texel aangetikt.  Daarna vlak bij de boei voor anker om kentering van het tij af te wachten (en even lekker te eten!). De gekonfijte eendenbout met in ganzenvet gebakken aardappeltjes gingen er ook erg goed in! 

Om 18:31 weer ankerop om vervolgens via het Foksdiep naar het wantij over de Binnen Breesem te varen. Daar aangekomen weer wachten tot er voldoende water zou staan. Heeft ongeveer een uurtje geduurd en toen konden we door. We lagen vlakbij de EB58. De EB58 lag net even minder goed en kon pas later los. Achteraf hebben we gehoord dat ze vlak na het loskomen weer op een bankje kwamen waarbij het roer losgekomen is van de boot. Pas de volgende ochtend bij daglicht hebben ze alles weer op orde gekregen en konden ze door naar de volgende opdracht.  Wij hadden ondertussen met het aantikken van de RG12 het puntentotaal op 18 punten gebracht.

Wij zijn vervolgens om 2300u gestart met het rondje om het Zachtebed, de zandplaat ten zuiden van Vlieland en ten Oosten van Texel. Starten tussen twee boeien, om de gasboei vlakbij het wantij over de Binnen Breesem, de O15 (boei in de Omdraai) en vervolgens weer terug om te finishen tussen de twee boeien waar we starten. Het was ondertussen best aardig gaan doorwaaien en in de nacht zoeken met aardige golven, nattigheid en aardige wind maakt het een moeilijke klus.  Eerst een half uur over de ene boeg (in ons geval over bakboord) en dan een half uur over de andere boeg moet dan redelijkerwijs er voor zorgen dat je om een rechte lijn naar het doel heen kruist. Dichter bij de boei komend maak je dan de slagen iets korter waardoor je vaker door de rechte lijn heensteekt om de kans op misvaren (gewoon door de boei niet te zien) te verkleinen. Dat is aardig gelukt al hadden Marijn en ik er even een hard hoofd in of we de boei ├╝berhaupt wel zouden vinden. Met veel kruispeilingen op lichten en landmerken kun je immers wel weer bepalen waar je zit…  Ok, we hadden de boei om 02:31 in zicht en konden hem gaan ronden. vanwege de stroom nog even hard werken maar het is gelukt. Daarna ruime wind weer terug naar het begin van het parcours. Daar waren we om iets na 3uur ’s nachts. Maar: 20 punten op zak!

Omdat het aardig was gaan waaien besloten Marijn en ik dat we in plaats van doorjakkeren met gevaar op vastkomen beter een oppertje zouden kunnen zoeken aan het begin van het Amsteldiep. Zo gezegd zo gedaan en het doel was om over de Bollen (jawel PaulK, we hebben het weer gedaan!) naar het Amsteldiep te varen. Ruime tot halve wind dus ook de slapers zouden niet al te veel last krijgen van het steeds verder uithollende zeetje.  Tot we om 03:51 vastliepen op een heel klein plukje zand vlakbij de B1, de eerste boei van de vaarroute over de Bollen. In een keer muurvast en met de wind en golven geen mogelijkheid om los te bomen of iets dergelijks. Dus, maar weer de zeilen naar beneden, ankertje er in en wachten op betere tijden. Die betere tijden kwamen om ongeveer 0730 toen we weer loskwamen en onze reis konden vervolgen. Toch via de Bollen en om iets voor 0900u konden we het anker laten vallen in het uiteinde van het Amsteldiep. Daar moet dan 8 minuten geankerd worden om het punt te bemachtigen. En ja, ook dat punt konden we om 0906u bijschrijven. Op naar de laatste mogelijkheid om nog een extra punt te pakken, de Napoleondam bij Den Helder. Hard varend (stroom en wind mee) richting mijn werkplek, zo voelde het. De boei die we bij de Napoleondam aan moeten tikken ligt namelijk iedere dag in mijn zicht richting de Waddenzee. Of ik nu in mijn hut in de Zeehaen of op kantoor zit: die gele boei zie ik altijd! 
Maar, het is nog best tricky om er te komen. Vanaf Den Oever komend moet je namelijk ver genoeg naar het westen blijven en vervolgens naar het zuid-oosten steken om niet op een plaatje te komen. En dat plaatje is natuurlijk niet betond! Dit maal goed gelukt en in een streep naar de gele boei. Aantikken en overstag om richting Den Oever terug te varen.

Dat laatste stuk terug begon om 10:51u en eindigde om 16:14 uur. Bijna 6 uur varen over nog geen 10 mijl afstand. En dat allemaal door de stroom en wind tegen. Maar ja, er was geen alternatief! We hebben het record overstagjes op een stukje van nog geen 3,5 mijl gebroken. Liefst 52 maal overstag om soms nog geen 50meter winst te halen na 2 keer overstag.  Keihard werken dus in die laatste uurtjes van de wedstrijd.

Maar, we hebben het gered! Door ook in dit stuk zoveel mogelijk, alhoewel risicovol met afgaand tij, buiten de geul te kruisen hebben we tenminste nog enige voortgang gemaakt. En dat met 22 punten op zak!

Na de finish snel de zeilen er af en in de oude vissershaven afgemeerd. Daar kregen we, eindelijk, de nachthap van de nacht van zaterdag op zondag, een heerlijke hotdog met zuurkool. Vlak daarna konden we aan de gerookte paling en poon: een waar feestmaal dus.  
En wat een geluk toen bij de prijsuitreiking bleek dat we de meeste punten verzameld en zonder overtredingen van regels de 72 uur doorgebracht hebben. Ja, de Trui zou, als ze op tijd gefinisht waren, mogelijk meer punten gehaald hebben… maar dat is speculeren. Ze hebben door de gemaakte keuzes het niet gered op tijd te finishen!

Via Route AM1  is onze hele trip na te spelen!

Het was weer een mooie belevenis. We hebben genoten van onze fijne schuit en onze ‘externen’ hebben een fantastische bijdrage geleverd. Op naar volgend jaar!
Organisatie: Bertien, Stefan, Wouter, Marijn en Maarten: super georganiseerd. Dank. Als we kunnen helpen dan horen we het graag!
Bemanningen van de Robbe, Silveren Maen, EB58, LE44, BU130, BU37, Vriendschap en Femke: op naar volgend jaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

En de vrijdag...

Ankeroefeningen bij Vlieland